Ontdek Hoogbegaafd in Arnhem

Hoogbegaafd Dubbel Bijzonder

Dubbel bijzondere kinderen in Arnhem

Sommige kinderen zijn niet eenvoudig in één hokje te plaatsen. Ze hebben bijzondere talenten én bijkomende uitdagingen. Deze kinderen noemen we dubbel bijzonder – ze zijn hoogbegaafd én hebben daarnaast een andere diagnose, zoals bijvoorbeeld autisme (ASS), AD(H)D, dyslexie, of een motorische of sensorische beperking.

Wat kun jij als ouder doen?

  • Blijf kijken naar het hele kind – niet alleen naar gedrag of schoolresultaten.
  • Zoek samenwerking met school en professionals.
  • Geef ruimte aan talenten, ook buiten school.
  • Vraag hulp als je merkt dat je kind vastloopt of niet begrepen wordt.

Dubbel bijzondere kinderen hebben behoefte aan begrip, uitdaging en balans. Samen kunnen we zorgen dat zij zich gezien voelen en zich kunnen ontwikkelen tot hun volle potentieel.

 

Herkenning en signalering

Het herkennen van dubbel bijzondere kinderen is niet altijd eenvoudig.
Vaak zien we:

  • Frustratie of faalangst, omdat ze voelen dat ze meer kunnen dan ze laten zien;
  • Emotionele intensiteit en sterke reacties op onrecht of kritiek;
  • Asynchrone ontwikkeling: cognitief ver vooruit, maar sociaal-emotioneel of motorisch op leeftijd of juist jonger;
  • Sterke interesses in specifieke onderwerpen, soms tot het obsessieve toe;
  • Inconsistenties: hoge scores op IQ-tests, maar moeite met schoolse vaardigheden of gedrag in de klas.

Het is belangrijk dat ouders, leerkrachten en hulpverleners verder kijken dan gedrag of cijfers. Een kind dat niet meekomt, is niet per se ongemotiveerd – soms is het simpelweg niet passend uitgedaagd of ondersteund.

 

Begeleiding en ondersteuning

Een passend aanbod voor dubbel bijzondere kinderen vraagt om maatwerk:

  • Sterke cognitieve uitdaging, bijvoorbeeld verrijking of versnelling op school;
  • Tegelijkertijd ondersteuning voor de specifieke moeilijkheden, zoals coaching, extra begeleiding of therapie;
  • Een begripvolle omgeving die het kind ziet in zijn geheel – niet alleen de diagnose of het IQ;
  • Flexibiliteit in onderwijs, met ruimte voor rustmomenten, eigen interesses en een passend tempo;
  • Samenwerking tussen ouders, school en hulpverleners is essentieel.

Belangrijk is dat het kind leert om zijn sterktes te benutten én omgaat met zijn uitdagingen. Zo ontstaat een gevoel van competentie, autonomie en verbondenheid – de basis voor gezonde ontwikkeling.

 

Wat kunnen ouders doen?

  • Neem signalen serieus: als je merkt dat je kind zich niet prettig voelt of niet tot leren komt, zoek samen naar oorzaken.
  • Zoek een deskundige met ervaring in hoogbegaafdheid én bijkomende diagnoses.
  • Stimuleer interesses en geef ruimte voor diepgaande projecten.
  • Erken emoties en leer je kind omgaan met perfectionisme of overprikkeling.
  • Werk samen met school aan een plan dat recht doet aan zowel de talenten als de uitdagingen.

 

Tot slot

Dubbel bijzondere kinderen zijn complex, maar ook bijzonder waardevol. Hun unieke combinatie van hoog potentieel en gevoeligheden vraagt om begrip, geduld en een goed afgestemde omgeving.
Wanneer zij de juiste begeleiding krijgen, kunnen ze hun talenten ontplooien en groeien tot zelfbewuste, creatieve en veerkrachtige volwassenen.

Kijk voor meer informatie ook eens op de site van Bijzonder in Arnhem

Aangepast: Zondag 19 Oktober 2025 om 13:58

Kijk mee

Hier vind je een video gemaakt door het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid over Dubbel bijzondere leerlingen. 


Onze tips! 

Zorgeloos naar school - Op deze pagina's vind je meer informatie over dubbel bijzondere kids, laagbelastbaar en hoogbegaafd. 

Homepage - Balans - ondersteunt ouders en kinderen in het onderwijs

ECIO - Leren zonder belemmering - ECIO is de kennispartner voor mbo-, hbo- en wo-instellingen die werk willen maken van inclusief onderwijs, studentenwelzijn én een soepele overstap van opleiding naar werk.

VEINE_38-HOOGBEGAAFDHEID.pdf - een interessant artikel

Routekaart afstandsonderwijs - Routekaart van Stichting Zorgeloos naar school, geeft antwoord op veelgestelde vragen rondom afstandsonderwijs, biedt een checklist voor betrokken partijen en een vergelijkend overzicht.