Van de week hadden we het er nog over. Is Niels nou zó anders dat we op een bijzondere manier naar een geschikte school moeten gaan zoeken? Nee, is onze insteek. Ja, hij heeft een achterstand in zijn ontwikkeling ten opzichte van
‘normaal’, maar wat ís normaal? Als je kijkt naar welke hokjes, vakjes, stempels (autisme, PDD-NOS, ADHD, hoog gevoeligheid; ik kan nog wel even doorgaan) kinderen tegenwoordig krijgen als er íets anders is dan normaal? Niels is nu 3 jaar, en als je de kalenderleeftijd weglaat dan is Niels een vrolijke, gelukkige, nieuwsgierige en vooral leerbare peuter met een sterke wil in de ontwikkelingsleeftijd van 1,5 à 2 jaar.
Maar ja, toch is het (nog) niet vanzelfsprekend, een reguliere basisschool uitzoeken voor een kindje met Down….anders dan de statistieken doen geloven: 60% van de kinderen met Downsyndroom gaat naar het reguliere basisonderwijs,. Er komt meer bij kijken dan alleen het type onderwijs kiezen. Je krijgt te maken met de inzet voor extra begeleiding en dan kom je al snel in de wereld van Gemeente, Samenwerkingsverband, Stichting MEE.
Dus hoe pak je dat aan? Wij hebben binnenkort gesprekken met twee reguliere scholen in onze wijk. Onze insteek: heb rotsvast geloof in je kind, ga in de samenwerkingsstand en bereid je goed voor.
Onze basis voor deze voorbereiding is het informatiepakket van de Stichting Downsyndroom. Wij hebben in ieder geval het vertrouwen dat het gaat lukken! (lees hier meer over het informatiepakket).
Aangepast: Zaterdag 30 Maart 2024 om 10:51
Door: Ouder van een bijzonder kind
Geschreven door Petra, moeder van Niels